پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183667
نبايد نفت ايران را تحريم مي‌کرديم
تاریخ انتشار : 1394/08/30 15:36:16
نمایش : 1682
نشريه آمريکايي فارن‌پاليسي در گزارشي با اشاره به نقش عربستان در تبليغ وهابيت، اين کشور را در حملات تروريستي پاريس مقصر دانسته و از سياست اهمال‌کارانه واشنگتن در قبال رياض و تنش‌آفريني با ايران انتقاد کرده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، نشريه فارن‌پاليسي، روز جمعه در گزارشي نقش سياست‌هاي خشونت‌طلبانه عربستان سعودي در تشکيل گروه‌هاي افراطي از جمله گروه تروريستي داعش را مورد بررسي قرار داده و نوشته رياض از دهه ۱۹۷۰ با پول نفت به تقويت اين گروه‌ها مشغول است.

بعد از حملات تروريستي پاريس، دولتهاي کشورهاي غربي به نوشته فارن‌پاليسي، به بحث و تبادل نظر در اين باره پرداخته و خواستار محاکمه تروريست‌ها در دادگاه شده‌اند: «آنها مي‌پرسند بايد با پهپاد حمله کنيم يا حمله زميني؟»

با اين حال، موضوع مهم‌تر، از نگاه فارن‌پاليسي، شناسايي ريشه‌هاي معضلاتي است که به جنگ‌هاي داخلي در خاورميانه منجر شده‌اند.

اين نشريه آمريکايي، وهابيت مورد تبليغ عربستان سعودي را ريشه اصلي اين درگيري‌ها دانسته و مي‌نويسد: «از دهه ۱۹۷۰ دولت عربستان و سازمان‌هاي مذهبي وابسته به آن نسخه افراطي ايدئولوژي خود را با پول نفت خود به سر تا سر دنيا صادر کرده‌اند.»

فارن‌پاليسي، به حمايت مالي عربستان سعودي از «سازمان اطلاعات نظامي پاکستان» بين دهه‌هاي ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در حمايت از شورشي‌هاي ضد شوروي که به تشکيل طالبان منجر شد، اشاره مي‌کند.

عربستان سعودي، همچنين از دهه ۱۹۹۰ به تأمين مالي آموزش‌هاي وهابيت در سرتاسر کشورهاي خوزه بالکان پرداخته است.

در ادامه اين گزارش با اشاره به حملات تروريستي شنبه گذشته در پاريس مي‌نويسد: «به نظر مي‌رسد ارتباط بن عربستان سعودي و بمب‌گذاري‌هاي پاريس، حتي از اين هم مستقيم‌تر است.»

فارن‌پاليسي مي‌افزايد: «بسياري از توطئه‌گران از منطقه مولانبئک در بروکسل هستند. در دهه ۱۹۷۰ عربستان سعودي و ساير کشورهاي خليج (فارس)، مدارس وهابي را تأمين مالي کردند.»

در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: «چرا ما با اين تبليغات خشونت‌آميز و قرون وسطايي عربستان سعودي کنار مي‌آييم؟ با دوستان اينچنيني، چه کسي دشمن مي‌خواهد؟»

فارن‌پاليسي در ادامه قطع نفت ايران از بازارهاي جهاني را هم در اين امر دخيل دانسته است: «پاسخ ساده در نفت است: ما ترجيح داده‌ايم از عربستان سعودي نفت بخريم و منبع نفت ايران شيعه را قطع کنيم.»

اين گزارش تأکيد مي‌کند خريد نفت به بهاي سنگين‌تر و در مقابل، مهار پوچ‌گرايي مورد تبليغ عربستان، مي‌تواند معامله‌اي ارزشمند باشد.

نشريه آمريکايي، سياست واشنگتن براي «ديوسازي از ايران» را نيز از جمله سياست‌هاي نادرست اين کشور دانسته است: «ما خودمان را محصور يک نسل ديوسازي از ايران و منزوي کردن آن کرده و نيرويي براي موازنه متقابل در برابر ايدئولوژي سني عربستان سعودي باقي نگذاشته‌ايم.»

اين گزارش مي‌افزايد: «ما به اشغال سفارت آمريکا در سال ۱۹۷۹ اشاره مي‌کنيم اما فراموش مي‌کنيم که احساسات ضد آمريکايي ايراني‌ها نتيجه قابل پيش‌بيني اقدام سازمان سيا در سرنگون کردن دولت قانوني مصدق در سال ۱۹۵۳ بود.»

فارن‌پاليسي در پايان مي‌نويسد: «ما در برابر عربستان سعودي، اهرم فشار داريم، اگر بخواهيم از آن استفاده کنيم. بايد فروش سلاح به اين کشور را متوقف کنيم و اصرار کنيم که اين کشور به حمايت مالي از بنيادگراها در افغانستان، پاکستان، سوريه و کشورهاي بالکان پايان دهد. استفاده از راه حل‌هاي تاکتيکي براي خاورميانه، در حالي که عربستان آزاد است روي آتش‌ها نفت بريزد، معنايي ندارد.»


مرجع : خبرگزاري فارس
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html